středa 18. listopadu 2009

Interaktivní filmy aneb zajímavé herní výtvory

The Fear

Interaktivní filmy. Jedno z nejzajímavějších období počítačových her. Vládne éra PC 386 a 486, o působivé 3D grafice je možné zatím jen snít. Na scéně kralují adventury, dungeony a do 3D světa nás zavádějí Wolfenstein 3D a Doom. Touhy části hráčů po co nejdokonalejší vizuální stránce vedou některé výrobce k projektům, kterým začínají říkat interaktivní filmy. Ve studiích pracují týmy na na svoji dobu nevídaném grafickém prostředí. Do něho pak pomoci bluescreenu vkomponují herce. Hra vypadá úžasně. Má jen jednu chybku. Příliš si v ní nezahrajete. Za předrenderovanou grafiku draze platíte interaktivitou, která je mizivá. Ačkoliv v úvodu předvádím japonský horor The Fear od Enixu pro PS2, tedy z doby již dávno po ukončení éry interaktivních filmů, asi nejtypičtější ukázkou byl titul The Daedalus Encounter.

The Daedalus Encounter

Objevil se na trhu v roce 1995 a pokud jste chtěli na chvíli snít o tom, co by mohla přinést budoucnost v grafice, nebyl tehdy ideálnější titul. Končí mezihvězdná válka a kosmická loď s trojicí hrdinů, z nichž jednoho si střihla krásná Tia Carrere, dostane zásah naplno. Tia i Zack uniknou, Case měl smůlu. Zbyl z něho mozek, který lékaři uložili do efektní krabice. No můžete si přát lepší osud? Zvládnete let vesmírem, máte jednu mechanickou ruku a schopnost vyzařovat paprsky v různém spektru. Podle toho také vypadá interaktivita. V podstatě pouze řešíte puzzle, nebo volíte z různých možností, což pak spouští další filmové sekvence. Ty jsou ovšem velice efektní. Někdy z pohledu Caseho prolétáte vrakem mimozemské kosmické lodi, jindy kamera zabírá Zacka a Tiu při jejich cestě dalším mimozemským kosmickým korábem. Občas ale musíte převzít aktivitu, například když na Zacka nalétávají útočící monstra, máte možnost díky zaměřovači se do bitky přidat. Díky velice efektnímu prostředí a do něj zakomponovaným hercům byl Daedalus velmi zajímavým zážitkem.

Commander Blood

Někdy interaktivní film herce nepotřebuje. Dokonalou ukázkou je geniální výtvor od týmu Cryo Commander Blood. Opět se tu zběsile renderovalo a vytvářely fantastické scenérie, ve kterých jste se samozřejmě volně pohybovat nemohli. Nicméně titulu to absolutně nevadilo a dodnes je Commander Blood patrně nejpozoruhodnější hrou všech dob. Co také říct o hře, kde jste na gigantické kosmické lodi mixované s obří velrybou, kde spolu se zmrazeným velitelem prolétáte časem i prostorem, přičemž vesmírem se pohybujete cvrnknutím obřím prstem a na planety pak pomocí hyperkosmických hvězdných delfínů. Věřte, že pokud jste si mysleli, že jste viděli z herního světa vše, pak sorry, neviděli. Commander Blood překonán nebyl a jen tak nebude, zvláště ne v době, kdy se všichni vývojáři snaží neopustit vyjetou cestu prodejných témat. Nepřekonal ho ani Shadow of the Colossus a to je opravdu co říct.

VIDEO


Mimochodem Cryo má na svém kontě ještě jeden velice pozoruhodný interaktivní film, tentokráte jako vydavatel titulu Gadget: Past as Future od japonského umělce Haruhika Shona. Opět vřele doporučuji, tentokráte se dostanete do absurdního světa totality, který jako kdyby vypadl z malarického deliria. Pokud vám neběží video na stránce, podívejte se zde. Zkrátka ačkoliv se stalo svého času modernou interaktivní filmy proklínat, díky nim se objevily velice zajímavé tituly. Právě v době, kdy se nad originalitou doslova zavřela voda, jsou vzpomínky na zmíněné hry příjemnou nostalgií. Mimochodem, na The Fear bych se velice rád podíval. Zajímavé videjko...

1 komentář:

  1. ...vsetky interaktivne movie hry ma uspesne minuly .. az na Megarace, hehehe.
    ... ad PS2 FEAR .. ochotnicke divadlo.

    OdpovědětVymazat