úterý 17. listopadu 2009

2012 aneb žeňte Emmericha do bažin...

2012


Když jdete do kina na katastrofický film, chcete cítit úzkost, napětí, chvílemi i vlezlý strach. Není nutné, aby katastrofa byla nějak rozsáhlá, důležité je umění, jak ji divákovi podáte. Svého času byly výbornými ukázkami Dobrodružství Poseidonu, (nemyslím nezdařilé remake od Petersena) kde zahyne "jen" pár set lidí na zaocánské lodi, nebo Nad ostrovy nevyjde slunce (obě ze 70. let). Pravda, v druhém zmíněném filmu následkem zemětřesení, výbuchů sopek a následných vln tsunami klesne pod hladinu celé Japonsko, v kině to byl zážitek. Není ale třeba jít na exkurzi tak daleko, stačí z poslední doby vynikající Knowing a ještě lepší The Happening. Samozřejmě, že ve všech těchto filmech je větší množství hlavních postav, z nichž některé umírají před očima diváka. Přežití některého z hrdinů nutně neznamená snížení kvality katastrofického snímku, protože když režisér umí, dokáže ve vás živit absolutní napětí, zda ta či ona postava zemře, až doslova do poslední sekundy. Katastrofický film může obsahovat i jemně zlehčující scénu. Například v The Happening v panice z toxinů, které rostlinstvo vrhá na člověka a způsobuje jeho sebevražedné šílenství, promluví hlavní hrdina na květinu, aby posléze zjistil, že si povídá s plastovou napodobeninou. Nepůsobí to křečovitě, vcítíte se do jeho kůže a je vám jasné, že pokud okolo vás páchají pod vlivem neznámé, rostlinami vylučované látky lidé hrůzným způsobem sebevraždy, jste schopni zachovat se naprosto iracionálně až komicky. Problém nastává, když režisér považuje za dobrý nápad prošpikovat hrůznou katastrofu jedním absurdním momentem za druhým.

Nad ostrovy slunce nevyjde





A právě na to, jak totálně zkazit atmosféru, je absolutní expert Roland Emmerich. Konec světa snad není takovou tragédií, jako fakt, že právo zfilmovat ho s maximálním rozpočtem, dostal právě on. Nenapadá mě nikdo horší mimo Uwe Bolla. Ačkoliv, kdo ví. Roland se během celé své kariéry snad s nepochopitelnou výjimkou v podobě výborného Patriota domnívá, že nejlepším řešením pro film, kde umírají tisíce, miliony, či dokonce miliardy, jako v jeho posledním filmu 2012, jsou časté rádobyvtipné scény. Dále pak hlavní hrdinové, při jejichž akcích máte pocit jsou nějak geneticky spřízněny s Chuckem Norrisem, nebo alespoň se Supermanem. Co dokáží přežít, bere dech. Je pak celkem jedno, že se díváte na scénu, kde se potápí do ohnivých pekel celé město s miliony obyvatel, to je pro vás pouhá kulisa a statistika, hlavně že máte celý film jistotu, že právě té vaší rodince hrdinů se nic nestane. Nemohu si pomoci, ale pokud mám Emmericha někam zařadit, tak asi do "rodinných katastrof" po vzoru rodinných komedií. Jednak vždy přežívají rodiny, ale hlavně, na Emmericha můžete jít i s babičkou a malým dítětem, i když tu zahyne 6 miliard lidí, nebudou s tím mít problém. Vždyť je to vlastně nepodstatné. A když už náhodou někdo z hlavních postav zahyne, pak s patosem hrdiny, kterého sice budete sekundu oplakávat, ale rozhodně nebudete mít pocit, že se stalo něco hrozného, protože další scéna vás vrhne do momentu, kdy vítězí dobro nad zlem aneb citlivý vědec vítězí nad svým šéfem v otázce morálních priorit a zachraňuje tisíce zoufalců. Neumím si přitom představit dokonalejší vizuální peklo, než které se odehrává v pozadí Emmerichovy slátaniny a přesto nezapůsobí ani na jeden nerv emocí, tedy mimo obdivu k počítačovým grafikům. Ono blbec není jen Emmerich, patetický Armageddon je jako kdyby ho točil jeho bratr. Ačkoliv Emmerich alespoň vzal věc zgruntu a opravdu těch šest miliard poslal na věčnost. Jenže smrt je v jeho podání celkem zábavná věc, není si s ní potřeba lámat hlavu, stejně jako v Čtyři v tanku a pes. Jenže katastrofický film tu není proto, abychom brali katastrofu jako úsměvnou zábavu podmalovanou efektními počítačovými scénami. Na natočení The Happening nebyl potřeba jediný CGI efekt a přesto z toho filmu mrazí v kostech.

The Happening



Okamžiky záběrů na prudce se pohybující listnaté větve stromů ve vichru, či na vlnící se trávu podmalované správnou hudbou a podtržené realitou filmu okolo stačí pěkně projet do morku kosti, ostatně dobře víme, že Shalyaman umí s velkým U, M a Í. Bohužel je tu jedna velká tragédie. Rolanda mají producenti rádi. Jeho filmy vydělávají, stihl toho hodně. Poslal na nás přiblblé ufouny v Dni nezávislosti, zprznil Godzillu a trochu si zahrál na ekologa ve Dni poté. Ne, nevadí mi, že natočil krávoviny, na to má právo každý, že Uwe. Co mě poněkud deptá, je, že se mu podařilo dokonale zdiskreditovat lákavá témata. Snad nejvíce u 2012. Těžko někdo investuje do velkofilmu na totéž téma. Ovšem takového, abych po odchodu z kina měl respekt z blížícího se osudného data. Díky Rolande. Mimochodem, velice originální ukrást z Války světů do tvého slepence rodinnou zápletku. Byť právě toto je mi v podstatě šumák, protože více zprznit Wellse snad ani nešlo (sorry Stevene), i když kdo ví, kdyby skončila Válka světů v Emmerichových spárech. Takže teď po zničení Země zbývá zničit další téma. A to je opravdová hrůza, která na mě z Rolandíkovy tvorby padá. Kdo to odnese další...

7 komentářů:

  1. Neviděl jsem 2012 ani Knowing ani The Happening. Až se na 2012 podívám, ještě možná nějakej komentář přidám, nicméně ...

    Fakt si myslíš že PATRIOT (ten s Melem Gibsonem, možná existuje ještě nejakej jine, to by to vysvětlovalo) je dobrej film ? Já ho viděl jednou a musím říct, že to je jedna z největších sraček, který jsem v životě viděl. Horší je snad už jen Aljaška v plamenech se Segalem (když nepočítám zoufalou produkci z ČR)

    OdpovědětVymazat
  2. Tak v V RÁMCI TOHO, že to natočil Roland Emmerich, je to absolutní KLENOT... asi jsem to nenapsal jasně v kontextu článku... jinak je to Melovina...

    OdpovědětVymazat
  3. Gibson má za sebou spoustu DALEKO lepších filmů, od Smrtonosmejch zbraní po třeba Znamení, tohle je jednoznačně jeden z jeho nejhorších filmů

    OdpovědětVymazat
  4. ... MALEVIL, Den trifidov .. maly priklad dvoch fenomenalnych postkatastrofickych knih, obzvlast ta prva .. PERLA .. ponuka vychodiska, boj s velmi obmedzenymi prostriedakami s udalostami PO katastrofe, vyvoj osobnosti, regresia ku zakladanym pudiom, prebudenie atavizmov.
    ... a potom tu mame emericha .. VELMI ma sklamal v dni nezavislosti s odpalenim tusim viac ako 40 ci 400 kilometrovej lode .. jednym pocitacovym virusom .. imbecilne slabomyselne .. tot teraz som videl jeho Den PO .. bla bla bla, grc vztah ocko a synacik, bla bla .. doba ladova za jeden tyzden .. bla bla .. palime knihy aj ked aule je cca 10 metrov dubojeho dreva ..

    ... a potom vsetci zili stastne az do smrti v mexiku .. la kukaraca ... hnoj.
    ... kto si precita Malevil .. úprestan chodit do kina, a pozerat filmy vobec .. co aj robim.

    OdpovědětVymazat
  5. Tak po zničení celé Země to dál odnese pravděpodobně celý vesmír, neb to vypadá, že by měl Emmerich točit...uff...nejde mi to pomalu snad ani...Nadaci.

    OdpovědětVymazat
  6. Nemůžu uvěřit, že by Emmerich měl točit NADACI.. sice jsem to četl, ale považuji to za velice blbý vtip. Na cca 3000 stránek celého eposu je asi 30 stránek mezihvězdných válek, popsaných asi tak podrobně jako prostředí ve Svatební košili. Takže je jasné, že tam budou létat tisíce kosmických lodí, války, výbuchy, ničení...

    OdpovědětVymazat
  7. Hollywood má poněkud zvrácený smysl pro humor a nezvyklý nápady, jak přilákat na HC sci-fi diváky...takže tomu ač nerad snad i věřím.

    OdpovědětVymazat