pátek 13. listopadu 2009

Jak vraždit civily aneb Modern Warfare na scestí



Násilí bohužel k životu patří. Bez něj by nevznikly civilizace, patrně bychom se jako druh vůbec nevyvinuli (pokud jste evolucionisty), nebo zůstali sedět v ráji (pokud jste kreacionisty). Lidé se zabíjeli, zabíjejí a zabíjet budou, dokud budou lidmi. Nemá cenu to zpochybňovat. Logicky se tedy zabíjení objevuje i v počítačových hrách. Kluci si odjakživa hráli na vojáčky a nakonec, co si budeme namlouvat, podstata hry, pokud nejde o budovatelskou strategii, je přežít proti nějakým nástrahám. I Mário likviduje ty, kdo mu jdou po krku. Proto mi principálně násilí ve hrách nijak nevadí. Musí být ale splněna jedna premisa. Totiž fenomén obrany. Jasně že když hrajete nějakou vojenskou FPS, nevypadá to jako obrana. Jenže podstata války je zab, nebo budeš zabit. Takže i když útočíte do nepřátelských linií a kosíte tam vojáky, jste de facto v obraně. Bráníte svůj život v rámci scénáře hry. Nakrásně můžete přitom být útočníkem, jak tomu je například v Killzone 2, kde ať si to omlouváte předchozím útokem Helghastu, atakujete vy. Z nepřátelských vojáků stříká krev, na které si v Guerrille dali záležet, hroutí se v perfektních animacích. Násilná hra? Kdeže. A tak je tomu v takřka všech střílečkách. Jednoduše uspokojují u kluků všeho druhu vybití testesteronu, dodávají prožitek z adrenalinové záplavy. Problém nastává jinde. A proto začínám tento příspěvek právě trailerem z Call of Duty: Modern Warfare 2. Z mise, ve které jdete a zabíjíte naprosto nevinné osoby, které se nijak konfliktu neúčastní a co je podstatné, nijak se nemohou bránit. Je to obyčejný masakr. Podobně jako kdybychom srovnali válečnou frontu a vyhlazovací akce nacistů. Samozřejmě, někdo namítne, že podobných scén je v televizi nesčetně. Nevím, zda nesčetně, ale jsou. Nicméně v nich nejste aktivními účastníky, nemíříte puškou na člověka, který se snaží odtáhnout do bezpečí zraněného a neprostřelíte mu chladnokrevně hlavu. A ještě jedna glosa. V mnoha hrách, když namíříte na nezúčastněnou postavu, nemůžete vystřelit, nebo když to jde, jste za to tvrdě potrestáni. Za vzor považuji český vojenský simulátor ArmA II. V něm
totiž zabijete civilista a restart mise. Oblivion například řeší situaci tak, že v případě usmrcení civila je okamžitě zalarmovaná imperiální stráž a kdekoliv ji potkáte, vyjede po vás. Pokud odmítnete vězení. Dokonce i v Grand Theft Auto hrách, které mi za svůj koncept volného zabíjení civilů lezou na nervy, je určitá brzda. Přeženete to, nebo vás spatří policista, a pokud nejste živý god mode, máte většinou dost smůlu. A tady je jádro pudla. Není násilí jako násilí. Tam, kde za zabíjení nevinných přichází trest, je to v pořádku. Bohužel Infinity Ward ve svém Modern Warfare 2 překročili pověstný Rubikon (Carmageddon, Postal a podobné shity neberu vážně). Chápu, že pro mnoho lidí je to vynikající zábava, zvláště pro dětičky, které MW2 hrají nejvíce, protože proč by se rodiče namáhali reflektovat při nákupu na věkové omezení. "Vždyť je to jen střílení vojáčků," argumentuje potomek a pak se ve škole holedbá tím, že už "to letiště vykosil dvacetkrát" a "tý babě dal hedku". Chápu, že to byl vynikající reklamní tah, ukázat "koukněte, co za zakázaný ovoce budete papat". Však se také hra prodává jak housky na krámě. Co na tom, že to žádný zvláštní hit v hratelnosti není, reklama dělá své. Co je na tom všem nejkomičtější? Rodiče nekoupí takový Resident Evil nebo Silent Hill s tím, že hry jsou příliš brutální. Looool. Přitom tam bojujete o život s monstry a zombiemi, čímsi, co v životě nepotkáte. Ale Modern Warfare 2 hraje množství dvanáctiletých. A vybíjejí civilisty. Btw. to už nemluvím o řevu nad špetkou nahoty. Kdepak, bradavku nesmí vidět ve hře ani osmnáctiletí a starší, ale vraždit civilisty, to je přece pohoděnka. Takže vzhledem k tomu, že to Activisionu prošlo, čekám, že se ještě přitvrdí. Do té doby, než zase nějaký magor bude střílet ve škole, obviněny budou hry s tentokráte dost snadno obvinitelnou ukázkou imbecility vývojátů a někdo začne tvrdě zakazovat i Maria. Jen tak dál.

30 komentářů:

  1. trochu jiny pohled na vec:D
    http://www.hrej.cz/clanky/kdyz-si-deti-hraji-na-dospele-2897/

    OdpovědětVymazat
  2. MW2 je 18+ a masakru se není nutné aktivně účastnit. Celej tenhle pláč je jen nafouklá bublina právě o těch puristů, co jim vadí i bradavka ve hře. Za to co hrajou děti jsou odpovědný rodiče.

    OdpovědětVymazat
  3. ... generic warfare 2 je napriek ratingu hra JASNE urcena pre deti v puberte, plytka, nezmyselne explicitne a ucelovo nasilna, lakavo naaranzovana pre podobaneho hlavne americkeho idiota vo veku okolo 14-16 rokov.
    ... ta letistna scena ma znechutila, IW su prvoplanovi primitivni chudaci bez vkusu, a snazim sa nemysliet na to, ze rovnaku scenu zrealizuju o 5 rokov v de fakto fotorealistickej grafike a opat to budu hrat tie vysinute agresivne deti v puberte, to uz bude NAOZAJ spolocensky nebezpecne.

    http://www.gurujoe.sk/2008/07/blood.html

    ... zlocin /krv a maso/ a trest /aby mlady imbecil pochopil, ze ani v hre nie je neucta k zivotu samozrejmostou/, automobilky nechcu aby sucastou destrukcie ich aut v hre a v rychlosti 328kmh bola aj zakonite krvavy masaker pilota-avatara toho auta .. preto asi nikdy, ani o 50 rokov proste realisticke buracky s mletym masom mat nebudeme, IW to v MW2 posral, nabuduce asi bude moznat vystrielat aj matersku skolku, alebo nemocnicu, lebo cim INYM deti uputat v ich slabuckej hre.

    OdpovědětVymazat
  4. Poněkud zbytečně hysterická kritika, jejíž největší chybou je vytrhávání věcí z kontextu a hodnocení celé scény bez něj. MW2 jsem zatím nehrál, takže hodnocení celé scény si prozatím odpustím, nicméně z toho, co jsem z ní viděl a vím o ní, tak je na místě podtrhnout jednak to, že hra nenutí a především ničím nemotivuje hráče k jakékoliv aktivitě v této scéně...což není případ dejme tomu GTAček nebo God of War, kde nevinní civilové můžou být nejen běžným spotřebním materiálem, ale za jejich likvidaci dostane hráč i nějaký ten bonus navíc (peníze, zdraví)...samozřejmě většinou beztrestně...a podobných příkladů by se dalo najít podstatně víc...čili bych byl rozhodně s tím házením kamenů po IW opatrnější. Bez znalosti kontextu dvojnásob.

    OdpovědětVymazat
  5. velká škoda že tu nediskutuje autor tohoto blogu Andy 77 ... na JOEa nejsme (aspoň já teda ne) zvědaví

    OdpovědětVymazat
  6. www.youtube.com/watch?v=8ZEICSz_aLU

    ... tento degenerat v puberte je .. fucking upset, iny MW2 turnaj zruseny, lebo sa dostavilo tisic deti DO 18 rokov .. hrat hru s rating 18+, IW robi hry celkom umyselne pre deti a zenie sa za senzaciou, strielanie civilistov co cakaju v rade na lietadlo naozaj "patri" do hry s nazvom MODERN WARFARE, nabuduce prosim tu nemocnicnu a vrazdenie onkologickych deti, IW robi slabe hry, navyse eticky vysinute, co presne sedi do obrazu dnesnej hernej periody.

    OdpovědětVymazat
  7. tak ono celkem není co diskutovat. Hry jsou sice 18+, ale FPS kupují rodiče dětem 12+ i mladším. Druhý fakt je ten, že se děti dostanou často k hrám u kamarádů, kteří mají staršího bráchu atd. Já prostě u takové scény jako je v MW2 nechápu, proč tam existuje. Jaký mělo smysl ji tam dávat? KDO dostal nápad, umožnit hráči, ať si vyzkouší, jaké to je být terorista, střílející do nebránících se. Marketingový tah, který je pro mě úchylný, protože otevřel zase jednu Pandořinu skříňku. Pak opravdu nezbývá než UMOŽNIT, jistě ne přímo motivovat k vystřílení školy.. příště v MW3.. je to demagogie? Nojo, je, ale po této scéně silně oprávněná.

    OdpovědětVymazat
  8. Na konzolích existují rodičovské zámky. A celá tvoje argumentace je zcestná, to bysme mohli šmahem odsoudit všechno od sirek přes většinu filmů až po porno a zbraně (ke všemu se děti za určitejch podmínek dostanou).

    Navíc v MW2 ta scéna je součástí příběhu a není tam samoúčelně, jak jsem napsal, nikdo nikoho nenutí aby se masakru účastnil.

    Proč dáváš stranou věci jako je Postal nebo Manhunt ? Protože se toho neprodá 7 mega za první den ? No to je ale přece už úplně mimo, je jedno jestli hra je nebo není blockbuster, přístup k násilí tu mají děti taky a tohle jsou přesně ty hry, kdy totálně bez důvodu vraždíš civilisty a ještě pekně zvrácenejma způsobama.

    OdpovědětVymazat
  9. ... andy, to mas tak, my dvaja sme starci nad hrobom, a mame isty kriticky nahlad na celu tuto situaciu /nejde o nic ine ako o ucelovu IW akciu aby sa deticky namotali, a bude horsie/, ten soplavy vykrikujuci xbot vyssie, je este v puberte a este velmi dlho potrva, kym pochopi ASPON nieco, chudacik soplavy nechape ani to, aky dosah ma vrazdenie civilistov prave v hre ktora ma VYSOKE predaje, a ktoru na 90% hraje dorast DO 18 rokov.
    ... u xbota vsak hladat zdravy rozum je mrhanim casu, uz to ze si kupil xcrap a toleruje zvrhlu MS politiku a RROD, iste uz ma aspon druhy smejd, je znakom .. nevyzreleho juvenilneho mozgu.

    OdpovědětVymazat
  10. Proč dávám pryč hru jako Postal nebo Manhunt? No, řekněme proto, že nejsou zavádějící. Tam je celkem jasné, o co jde, i naivní kupující mamince. I podle obrázku, pokud neumí číst. Jak zabíjet. Naproti tomu Modern Warfare 2 je označené jako válečná FPS, zkrátka hra, kde se očekává válka, tedy boj vojáků s vojáky, potažmo s teroristy. Zjevně ale nechápeš o co mi jde. Jde mi o to, že scéna, ve které jsi nepřímo vyzván k brutálnímu povraždění civilů je zkrátka špatná. Podílíš se na ní. Nechápu, proč sem mícháš filmy, , porno, zbraně a sirky. Mluvím tu snad o špatnosti společnosti nebo nějakou akademickou diskusi na téma "ZLO"? Ne, jen říkám,že když někdo zařadí takovouto scénu do hry jako MW2 je to idiot. Tedy morální idiot, komerčně samozřejmě vychytrálek.

    OdpovědětVymazat
  11. Už jsem to pochopil. Ty bys chtěl pohádku o tom, jak ty hodný vojáci stříleli po těch ošklivejch teroristech a nikomu se přitom nic nestalo. Chtěl bys černobílej děj, černobílý postavy, žádný morální dilema, něco co pochopí i pětiletý děcko. Jasně. No v tom případě je MW2 ŠPATNÁ, OŠKLIVÁ A ZAVRŽENÍHODNÁ HRA, kterou by hned měli zakázat. No jo, ale ona je 18+ víš ? Není to hra pro děti ať už si o tom ty nebo tvůj kámoš JOE myslíte co chcete. Je to hra pro dospělý.

    Mimochodem četl jsi nějaký knížky, třeba Zaklínače (namyslím jen povídky, ale hlavně ten několikadílnej román) od Sapkowskýho ? To taky není pohádka a svět je tam HODNĚ ošklivej. Přečti si. Ale asi se ti to nebude líbit.

    OdpovědětVymazat
  12. Vidíš, Sapkowského jsem zapomněl zařadit mezi oblíbené autory, musím to napravit. Zklamu Tě, mám naprosto vše, co ze ságy vyšlo a považuji to za naprosto nejlepší fantasy svého druhu. Ačkoliv poslední díl už ubíral na výkonu. Černobílý děj? Já chápu, že se musíš držet myšlenkové linie,kterou jsi nastolil, ale už to někdy zkoušíš příliš křečovitě. Takže hra získá na barevnosti, když mi dá do ruky kvér a spolu s partou teroristů mě nechá vystřílet dav prchajících lidí? To mě mělo oslovit? Promiň, daleko více osloví kterákoliv Final Fantasy, konkrétně bych vzpomněl scénu ze sedmého dílu, kde marně bojuješ o zastavení státně teroristického aktu podseknutí pilíře, který způsobí zavalení celého sektoru s tisíci nevinnými. Pokud ovšem FF hry nebudeš vidět jako černobílé. Masakr v MW2 nemá žádnou myšlenku, číst Andrzej tvoji poznámku, že obhajobu tupého masakru spojuješ s hlubšími myšlenkami z jeho knih, asi by na Tebe poslal Zoltána Chivaje s pořádnou sekerou. Ne, MW2 není špatná zavrženíhodná hra. Je to obyčejná FPS, do které je bezdůvodně (pominu li komerční účel reklamy) zabudovaná idiotská scéna. Schválně prosímtě najdi mi někde v Sapkowském moment, kdy vraždí Geralt NEVINNÉ, ne, že řeší dilema volby. Díky. Jsem ostatně velice zvědav na tvé komentáře k Emmerichovi..

    OdpovědětVymazat
  13. První povídka, kniha Zaklínač Stříbrný meč, pozabíjení pár lumpů v hospodě. V samotným textu je napsaný, že je zabít nemusel. Zabil je pro efekt. Stačí ?

    OdpovědětVymazat
  14. Tak samozřejmě četl, je to dokonce i ve hře. Pokud sis ale všiml, tak je sice zabít nemusel, ale jaksi on byl cílem jejich útoku. Měl by sis to přečíst znovu. A když někdo jde po někom s kudlou v přesile, riskuje. No, a taková pakáž je na světě přebytečně. Takže to zabití nebylo nijak srovnatelné s herním masakrem. Takže na otázku stačí.. sorry, najdi lepší příkald....

    OdpovědětVymazat
  15. Tak to je přesně černobílej komentář. Jo oni na něj šli s kudlou. Hmm. Jo a on je zabil, protože "taková úpakáž je na světe přebytečně". Já teda nevím, proč pro změnu ty chceš po mě, abych vybral nějakou scénu, kde zrovna Geralt vraždí nevinný děti (o to ti jde, ne ?), ale já jsem přece ani slovem neřekl, že by Geralt někoho měl vražit. Já jsem řekl, že v Sapkowskiho knihách je svět hodně ošklivej. A že tam nevinný lidi umírají a co jsem tím hlavně myslel, že zrovna tam není skoro nic černobílý.

    Jo a další potenciálně nevinnou postavu (která podle tebe nevinná určitě nebude, ale to je mi celkem fuk) ti tu uvedu Renfri. Ale taková pakáž je na světe přebytečně co ?

    OdpovědětVymazat
  16. Menší zlo.. tak se jmenovala povídka, viď... a hlavně otázka volby.... a ano.. ti, kdo jdou někoho zavraždit kvůli penězům JE pakáž, která je na světě zbytečně. Btw. nejen v Sapkowského knihách je svět hodně ošklivej. On je skoro všude... pokud nebudeš mluvit třeba o K mrakům Magellanovým od Stanislawa Lema..

    OdpovědětVymazat
  17. no a proč teda chceš aby hry jako MW2 byly pohádky ??? proč se v nich nesmí objevit nic co by připomínalo realitu ? ty si jako myslíš, že jde všechno po dobrým ? že když se budeš chtít dostat dovnitř teroristický sítě (o čemž ta mise v MW2) je, že se budeš moct furt chovat jako Mirek Dušín ? ne, naopak, každá takováhle organizace bude chtít jako aspoň malej důkaz to, že někoho nevinnýho zabiješ. No a to je přesně v MW2 (tam se navíc jako Mirek chovat můžeš, takže PLUS pro Infinity Ward). Nemusí se ti to líbit, ale to je tak všechno. Hra (opakuju se už fakt dost, ale asi je to potřeba) je 18+ a není to pohádka pro děti.

    OdpovědětVymazat
  18. Aha, takže to je vlastně o Infinity Ward touha přiblížit hráče k realitě. Měl bych to ocenit. Vida. Víš, já ocením film jako je Obchodník se smrtí. Ukazuje alespoň trochu pohled do myšlení zločince. Ocením knihu podobného typu. Ale nějak neocením hru, kde bez myšlenek, bez čehokoliv dostanu do ruky kvér a jdu střílet. Hluboká úvaha, hluboko myšlenek z IW. Víš, naopak. Takováto hra mi neukazuje NIC z toho, co se snažíš vnutit. To by musela být vyloženě příběhová s hlavním hrdinou, museli bychom znát jeho myšlenky, dialogy, úvahy, viz. Final Fantasy či MGS hry. Ty MW2 máš rád. Uděláš cokoliv, abys to vysvětlil jako bůhví jaký nápad. Bohudík to omluvit nejde. Je to stupidní způsob jak přilákat pubíky. A ty, kdo si rádi zastřílejí do těch, co se nebrání. Neříkám Tebe. Byť to z pozoruhodného principu hájíš. Btw. fascinuje mě, jak neuvěřitelně myšlenek sem nosíš kvůli obhajobě scény, kde jsou brutálně povražděni bezbranní lidé....

    OdpovědětVymazat
  19. Ale, ale, příběh v MW2 přece je. Nemusí to bejt zrovna román (taky u jaký FPS je propracovanej příběh, že), aby dal daný misi smysl. No nic, nebudu to dál hrotit.

    Jo, mám MW2 rád. No spíš MW i CoD obecně, hrál jsem zatím jen jedničku MW (a CoD 1-3) a líbí se mi styl - je to adrenalinová jízda, kde se furt něco děje. Bohužel díky tomu krátká :-(

    No já se tu totiž snažím diskutovat. Možná ti to příde divný, ale diskuze mě baví. S JOEem si jí neužiješ, tak si toho važ :-) Tomu musíš buď lízt do prdele nebo tě hned zabanuje a řekne ti, že si XBOX a děcko (což už mým směrem zde koneckonců udělal :-)

    OdpovědětVymazat
  20. Mě taky diskuse baví, jinak bych nediskutoval :-) mě zajímá, proč se může kdokoliv té scény zastávat. Tak o adrenalinové jízdě nepochybuji. ale i tak prostě nemůžu pochopit, proč bych měl připustit, že ta scéna má jakýkoliv jiný smysl, než upoutat pozornost ... a je to krok výrazně špatným směrem.

    OdpovědětVymazat
  21. Dvě stručné otázky pro andyho na závěr poněkud hysterické kritiky; hrál jsi MW2? V čem je rozdíl mezi v ničem nemotivujícím kosením nevinných v MW2 a motivujícím zabíjení nevinných v God of War, kde nějak postrádám podobně duchaplnou kritiku na tohle téma?

    OdpovědětVymazat
  22. 1) jo
    2) God of War je absurdní fantasy plné monster... bez reflexe na současnost, na rozdíl od MW2, kde je to naopak velice živá realita. Inspirace Kratovými magickými čepelemi se nebojím :)

    OdpovědětVymazat
  23. O ad 1) docela pochybuju, protože nevím, proč bys hrál něco, co tě nebaví. A ad 2) je alibismus v podobě dvojího metru. Pokud jednou moralizuju, takže na všechny strany stejně...pobíjení nevinných je pobíjení nevinných bez ohledu na to, v jakých kulisách se odehrává. Inspirovat podobnými věcmi se můžou jen a pouze defektní sociopati a v jejich případech je jedno, v jaké formě a kulisách se pro ně inspirující vraždění odehrává, protože jde o vnitřní pocit ze samotnýho aktu a jeho hodnotící postoj k němu.

    OdpovědětVymazat
  24. ... bludy, ale je dobre vediet, ze pepici maju sklon bagatelizovat zjavne eticky dokonale pochybne projekty, holt nevyzrela barbarska krajina.

    OdpovědětVymazat
  25. ad1) pochybovat můžeš i o tom, že jsem hrál MW1, nedohrál.. nebavilo..ad 2)kulisy jsou sakra podstatné. a)cvilů v GoW je naprosté minimum b)vždy záleží na souvislostech. Samopalem vraždit na letištích je potenciální možnost, vraždí se jimi civilisté všude po světě, do antiky popadnout magické čepele a mezi monstry MINIMÁLNĚ narazit na civila je opět sakra rozdíl. Zatímco zde jsi v misi, kde je přirozené, že máš jít VRAŽDIT, tak Kratos pro to nemá nejmenší důvod, pokud ovšem nehraješ ty :-) a nemusíš si neustále z civilů dobíjet energii hehe

    OdpovědětVymazat
  26. chudáci monstra ... oni si v klidu žijou, zakládaj rodiny a choděj pokecat k ohni s medovinou a opečeným stehýnkem nějakýho vesničana a pak příde nějakej starověkej terorista Kratos a všechny je pobije, úplně bez důvodu ! Já teda nevím, ale tohle nedává to správný morální poučení naší mládeži. To by měli v Austrálii zakázat nebo aspoň okleštit stejně jako L4D2 :-))

    OdpovědětVymazat
  27. tohle je dobrý čtení ohledně No Russian

    http://www.rockpapershotgun.com/2009/11/19/wot-i-think-about-that-level/#more-21358

    OdpovědětVymazat
  28. To joe... pepik,zapoj mozog,ja nehodnotim MW2, hodnotím andyho hysterickou kritiku s dvojím metrem. MW2 jsem zatím nehrál, až se tak stane, tak se k tomu můžu vyjádřit...nepředpokládám, že bych s ohledem na kvalitu scénářů CoD v tomhle našel nějaký relevantní smysl a hlubší obsah, ale nehodnotím věci vytržený z kontextu.

    OdpovědětVymazat
  29. To andy. Ad 1) pochybovat se dá o všem nota bene, když si to není jak ověřit. Ad 2) z pohledu alibismu jsou kulisy bezesporu podstatné, protože v nich jde najít aspoň něco, co vzdáleně připomíná argument. Pro sociopaty jsou kulisy naprosto irelevantní, což je empiricky ověřený fakt...neb jich už několik provedlo svoje zvěrstva insipirováno věcmi, které neměli s realitou a odkazy na skutečnost nic společnýho. Z pohledu morálky je ale vražda vražda...tady není o čem diskutovat. V GoW za to hráč dostane odměnu, v MW2 je to čistě na něm a jeho vnitřní motivaci, co udělá...vnější tu není.

    OdpovědětVymazat
  30. ... s andym suhlasim, generic warfare 2 hrat po otrasnom COD4 .. nemienim, a ak uz raz BUDEM hrat nejaku MODERN WARFARE hru .. tak ocakavam BOJISKO, frontu a jasne vymedzenie tych zlych a dobrych podla zenevskych konvencii a NIE .. stupidne a ucelove strielanie CIVILISTOV na letisku z FPS perpektivy v hre urcenej JASNE a HLAVNE pre US teen curakov do 18 rokov.
    ... nie nadarmo v karmagedone museli mat NPC v nemecku ZELENU krv, aby to nebolo TAK zjavne ze autom mrdam ludi z cesty, osobne vsak necekam ze DNES v dobe zmrdanej etiky a moralky to dopadne INAK ako obranovanim danej sceny v MW2 od moralne pomylenych ludi.

    OdpovědětVymazat